FOD Economie vraagt DataD beleidsaanbevelingen over de Europese ambachtelijke sector

Het ambacht staat in Europa onder druk. De FOD Economie en Minister Clarinval wensen een Europees beleid voor het ambacht te versterken. Hiervoor verzamelde DataD de beste praktijken in de ambachtelijke sector in de verschillende lidstaten van de Europese Unie. De conclusies en aanbevelingen werden op 12 juni 2024 tijdens de hybride conferentie gepresenteerd aan alle betrokkenen.

Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie

Sinds de industriële revolutie staat het ambacht in Europa onder druk. Massaproductie, globalisatie, technologische vooruitgang en standaardisatie hebben het ambacht uit het straatbeeld verdrongen. Toch biedt de ambachtelijke sector in Europa toekomstgericht heel wat mogelijkheden en is er een wederopstanding van het ambacht aan de gang, onder andere onder impuls van de drang naar duurzaamheid, lokale economie en hernieuwde waardering voor kwalitatieve en unieke producten. Ambachten hebben niet alleen op economisch, maar ook op maatschappelijk en cultureel vlak een grote meerwaarde. Deze studie heeft daarom als doel om aanbevelingen te formuleren omtrent het behoud en het versterken van de ambachtelijke sector in Europa en in België.

Het Belgische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie is de gelegenheid bij uitstek om een Europees beleid voor het ambacht te inspireren en te versterken. De FOD Economie, KMO, middenstand en energie vroeg DataD om de beste praktijken in de ambachtelijke sector in de verschillende lidstaten van de Europese Unie te verzamelen en conclusies en aanbevelingen te formuleren op basis van de onderzoeksresultaten.

Het onderzoek

Om de doelstellingen van het onderzoek te volbrengen, werd ingezet op de onderzoeksmethoden deskresearch en diepte-interviews. 

In de eerste stap van het onderzoek werd literatuur over het thema gescreend en werd beknopt onderzoek verricht naar de regelgeving omtrent het ambacht in de verschillende lidstaten van de Europese Unie.

Tijdens de tweede stap werden 89 initiatieven uit alle lidstaten van de EU (en Noorwegen) geïdentificeerd en gescreend. Uit deze 89 initiatieven selecteerden we de 30 meest belovende initiatieven voor verder onderzoek. Met de verantwoordelijke van deze initiatieven organiseerden we, indien mogelijk, een interview. Tijdens deze diepte-interviews kregen we niet enkel meer informatie over de initiatieven, maar kregen we ook een bredere kijk op de complexiteit van de ambachtelijke sector en kregen we inzicht in de noodzakelijke beleidsmaatregelen en gewenste ondersteuning vanuit de overheid. De selectie van de 10 best practices gebeurde tijdens een focusmeeting met de vier onderzoekers van het project en in overleg met de FOD Economie.

In de derde stap werden beleidsaanbevelingen opgesteld.

Het initiatief in Malta werd als voorbeeldproject weerhouden.

Prioriteiten voor het ambacht en conclusie

Op basis van het onderzoek werden zeven prioriteiten voor het ambacht onderscheiden:

Op basis van de bevindingen uit de onderzoekstappen werden beleidsaanbevelingen voor Europa en de lidstaten (specifiek voor België) geformuleerd.

Idealiter zorgt Europa daarbij voor een duidelijke definiëring en een regelgevend kader voor de ambachtelijke sector. Daarnaast wordt ook aandacht gecreëerd voor ambachtscommunicatie (de status van het ambacht, de plaats van het ambacht, sensibilisering van de consument en hoe de ambachten gecommuniceerd worden) en worden er ook vanuit Europa initiatieven gelanceerd en financiële steun geboden. De lidstaten zorgen voor ondersteuning van het ambacht binnen de definiëring en het regelgevend kader van Europa en op maat van het land. 

Uit de studie weten we dat het inzetten op de ambachtelijke sector een noodzaak is voor een meer duurzame toekomst. Alles wijst erop dat ambachten in de toekomst een steeds grotere rol zullen spelen. De verschuiving richting lokaal en ‘ambachtelijk’ consumeren gebeurt idealiter bottom-up én top-down. 

Over DataD en CityD-WES group

CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken DataD en CityD.

DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.

CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.


Geïnteresseerd in (markt)onderzoek en beleidsvorming? Meer informatie nodig over onderzoeksmethodieken, een haalbaarheidsonderzoek of de Consumeter? Wil je meer weten over DataD en de ondersteuning die we je kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x