Resultaat bevraging Consumeter: de Belg gebruikt een bakfiets, maar er is zeker ruimte voor groei

Resultaat bevraging Consumeter: de Belg gebruikt een bakfiets, maar er is zeker ruimte voor groei. 
Het is een klassieker, maar het werkt nog altijd. Meten is weten! Marktonderzoek is nog steeds één van de beste manieren om te weten te komen hoe je jouw business kan boosten. De Consumeter peilt elk kwartaal naar meningen, opinies en (aankoop)gedrag bij een panel van 1500 Belgen, representatief voor de volwassen Belgische bevolking (18-74 jaar). Deze keer stelde DataD de Belg vragen over het gebruik van een bakfiets. Lees hieronder de resultaten.

Hot topic

De federale regering gaf het al aan in het huidig regeerakkoord: er dient te worden ingezet op zachte, collectieve en multimodale mobiliteit. Ook de Vlaamse regering zet in op mobiliteit en wil fors investeren in maatregelen die erop gericht zijn om burgers en bedrijven vlot te laten schakelen tussen verschillende vervoersmiddelen.

Multimodale mobiliteit is dus een hot topic waarin de bakfiets zeker een plaatsje heeft veroverd.

Zo kopte De Morgen op 12 september 2024 ‘Steeds meer Belgen kiezen voor de cargofiets in plaats van de (tweede) auto’. Het Laatste Nieuws bracht op 17 september dit bericht: ‘Bakfietsen niet langer welkom op roltrappen van voetgangerstunnel’. Bakfietsen, een onderdeel van de bredere verzamelnaam cargofietsen, vormen dus al een wezenlijk onderdeel binnen het aspect mobiliteit.

Onderzoek verplaatsingsgedrag

Het Departement Mobiliteit en Openbare werken (Vlaanderen) voerde in 2021-2022 al voor de zesde keer het Onderzoek Verplaatsingsgedrag uit. Daaruit blijkt dat de Vlaming zich gemiddeld 2,7 keer per dag verplaatst en gemiddeld 29,8 km aflegt. We fietsen en wandelen steeds meer: 18% van onze verplaatsingen gebeurt met de fiets. 17% doen we te voet. Daarnaast is de elektrische fiets aan een stevige opmars bezig. Het aandeel van de bakfiets werd hier niet bevraagd, maar er loopt momenteel een nieuwe bevraging waarvan we de resultaten in het voorjaar van 2025 mogen verwachten.

Consumeter peilt naar gebruik bakfiets

Hoeveel Belgen gebruiken een bakfiets? En waarvoor wordt die meestal gebruikt? Is de infrastructuur aangepast voor bakfietsgebruik? Vragen die DataD aan 1.500 Belgen stelde via de Consumeter. Door de grootte van het panel zijn de resultaten representatief voor de volwassen Belgische bevolking (18-74 jaar).

De Consumeter geeft aan dat 6% van de Belgen (soms) een bakfiets gebruikt. Vlaanderen neemt hiervan 2% voor de rekening. In de provincies Luxemburg (11,7%), Antwerpen (6,6%), Luik (6,0%) en Oost-Vlaanderen (5,5%) wordt de bakfiets het vaakst gebruikt. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dit zelfs 13,1%.

Van de gezinnen met kinderen waarbij het jongste kind jonger is dan zes jaar gebruikt 5,6% de bakfiets en 10,2% soms de bakfiets.

Gebruikers nemen de bakfiets om

  • boodschappen te doen: 60%;
  • verplaatsingen te doen: 36,9% (vb. woon-werkverkeer, kinderen naar school brengen,…);
  • materiaal, huisraad,… te vervoeren/verplaatsen: 27,5%
  • voor andere doeleinden zoals fietskoerier en hondjes vervoeren: 3%

Kan je een bakfiets makkelijk opladen en vind je makkelijk parkeerplaats?

Ongeveer 33% van de bakfietsers vinden makkelijk een oplaadmogelijkheid op het openbaar domein.

42,3% van de respondenten die een bakfiets gebruiken vinden makkelijk een (aangepaste) parkeerplaats voor zijn/haar bakfiets op het openbaar domein. Slechts 5,7% is hiermee helemaal niet akkoord.

33% van de gebruikers van een bakfiets vinden de fietspaden en wegen goed uitgerust/aangepast aan bakfietsgebruikers. Aan de andere kant vindt 31% dat dit niet het geval is.

Ook over de perceptie van andere weggebruikers stelden we een vraag. Meer dan 41% van de gebruikers van een bakfiets zijn akkoord tot helemaal akkoord dat andere weggebruikers makkelijk begrip opbrengen voor de noden van een bakfiets in het verkeer.


Conclusie: de bakfiets zit duidelijk in de lift, maar er is zeker nog ruimte voor groei en verbetering van de infrastructuur.


Over CityD en CityD-WES group

CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.

CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.

DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.


Geïnteresseerd in (markt)onderzoek en beleidsvorming? Meer informatie nodig over onderzoeksmethodieken, een haalbaarheidsonderzoek of de Consumeter? Wil je meer weten over DataD en de ondersteuning die we je kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x